Molen Agneta

Over Molen Agneta

Aan de Borculoseweg in Ruurlo staat, al sinds 1851, de windmolen 'Agneta'. Deze molen, een windkoren-, pel- en oliemolen is gebouwd in opdracht van Huize Ruurlo. Het is een zogenaamde stellingmolen met een ronde stenen romp, een houten stelling met schoren en een houten met riet gedekte kap. De molen bestaat uit zes verdiepingen. Boven de begane grond en eerste verdieping (waar de zaagwerkzaamheden plaatsvinden) zijn er een maalzolder, steen- en stellingszolder, de luizolder en de kapzolder. De molen is 25 meter hoog, met wieken van 11 meter. In de loop der jaren heeft de molen verschillende restauraties ondergaan. Van oorsprong werd in de molen graan gepeld en gemalen en olie geperst. In 1918 is de molen omgebouwd tot zaagmolen, omdat in de koolzaad- en graanverwerking niet voldoende emplooi meer was. Tot op heden wordt er in de 'Agneta' nog steeds hout gezaagd. De eigenaar van de molen is de molenaarsfamilie Vaags uit Aalten. In Ruurlo is er een Stichting Vrienden van de Molen. Een aantal vrijwilligers zorgen er voor dat de wieken van de molen regelmatig draaien en dat de molen op bepaalde tijden open is voor publiek.

Zie de website voor meer informatie.

Borculoseweg 36
7261 BK  Ruurlo